söndag 14 oktober 2007

Trevlig kväll.


Min infekterade kropp nådde sin kulmen igår.
Eftersom jag i fredags trodde mig kunna dricka bort symptomen. Först med citrondricka hela dagen och under kvällen starkare grejer. Det slutade göra ont, tills jag vaknade.
Jag grät som ett barn halva dagen. Fick lyckligtvis en läkartid och nu går jag på pencillin. Skönt. Men dyrt.
I Tanzania gick jag helt lugnt in på Apoteket och förklarade mitt problem på halvtaskig Swahili/engelska. En vacker dam gav mig en kram som gjorde att det kom tears in the fuckin eyes och plockade fram en pencillinkur ur en låda. Det kostade mig 10 svenska kronor och cirka fem minuter i anspråk. PLUS att jag fick en kram! :)
Vi i nord snackar om hur mycket längre vi har kommit men jag tycker att vi gått för långt i många avseenden. Blivit för komplicerade, för kontrollerande.

Jag kan sätta diagnos på vad som försigår i mitt undre liv in NO time. Jag vet precis och det är ingen som behöver knacka på min rygg eller klämma på min mage för 100 spänn.
Försökte lirka med sköterskan att fixa recept på telefon och ringa ner till apoteket eftersom jag knappt kunde ta två steg utan att vilja pissa.
- Nää, det gör vi aaaldriiiiig. Aaaaldriiig.
- I heard you the first time Be-atch!
Men det sa jag ju naturligtvis inte utan kvittrade/väste fram ett tack.

Kvinnlig läkare med moderna glasögon och ny frisyr. En sån som KAN saker:
- Kissar du efter sex?
-Jaa, alltid. (Dock hände detta efter Walles och mitt spontana raendevous i onsdags natt, men jag sprang FAANimig upp och kissade.)
Spontan som jag är kan jag liksom ha nämnt det i förbigående.

Läkaren med frisyren säger att man kan behöva "rätta till" lite då och då för att undvika friktion som sedan kan leda till infektion.
Vaddå "rätta till"? Här rättas inte till något, tänker jag. Här sitter ju fan sakerna där dem SKA. I mitt huvud fladdrar någonting förbi.
Just det. Fladdrar.
Jag ryser och tänker att det vore ju förjävligt om läkaren med fina frisyren tror att jag är FLADDRIG. Jag samlar mig, säger åt min fantasi att sluta skena och munnen att knipa ihop.
Stapplar därifrån med ett recept som ska ta död på skiten.

Det kunde varit värre.
Jag hade kunnat vara Nanne Grönwall

4 kommentarer:

Anonym sa...

det finns en väldigt bra anledning till att man inte delar ut antibiotika/penicillin hur som helst i sverige. det visar på att vi faktiskt är smarta.

Tessan sa...

Ja det var ju väldigt klyftigt tänkt utav dig! Hur som helst är inte samma sak som att det borde vara lättare vid infektioner som är uppenbara.
Man delar inte ut hur som helst till vad som helst i Tanzania heller men där ska inte läkemedelsföretagen profitera på andras sjukdomar i samma utsträckning.

Emma, sa...

Stackars dig, hur mår du nu? Jag är lite bättre, men svag ännu. Tänker på dig. Kramas

Anonym sa...

Ditt läkarbesök fick mig att tänka på då jag besökte en läkare förra hösten. Jag hade haft urinvägsinfektion tre veckor innan och gått på penecillin. Nu var jag där för problem med magen och det första läkaren frågar är ju givetvis hur det gått med UVI'n.
Inget konstigt med det..
Men sedan börjar det.
"Jaha, ja det är ju vanligt att få urinvägsinfektion när man har sex.."
"Eh, ja.. Jo"
"Det är viktigt att duscha både före och efter sex för att undvika bakterier."
"Japp.. Ok. Jo det var ju det här med magen.."
"Sen skulle du ju kunna be din pojkvän att ta dig bakifrån istället för att slippa friktionen. Fast det förstås, det är ju DÄR du vill ha friktion."

.......
QUE?! Jag väntade mig att nån lustig jävel skulle hoppa fram med sin dolda kamera, men allt som hände var att läkaren bjöd på ett skrockande gubbskratt och började sedan klämma på min mage.

Jag behöver INGA sextips av min läkare, tacksåmycket.

För övrigt, småorter är pinsamma när det kommer till invandring. Fruktansvärt pinsamma.
När inflyttade svennefamiljer kommer jublar alla och glädjs åt visionerna! Märkligt.. märkligt.

Blev nyfiken på din Tanzaniaresa. Pure semester eller nåt annat?