torsdag 18 oktober 2007

Dödens dödens dö

Jag tycker att de flesta bloggar jag kollar skriver lite för dåligt.
Anledningen är därför att jag inte har speciellt mycket annat för mig än att kolla vad andra människor skriver.
Jo, skriva själv. *suck*
Tänk om jag kunde få betalt för det igen. Måste sucka up för NT. Men det är inga riktiga pengar. Bara småkrafs.
Tänk om jag kunde få skriva precis såhär. Men stå med armarna i kors, lite i profil och småkisa med tuff min.
Tänk om jag kunde få se ut som en idiot på bild, skriva så att jag retade upp minst halva Sverige. (Spelar ingen roll hur snäll man försöker vara, folk som inte har något bättre för sig blir förbannade ändå..) OCH få betalt.
Jag kunde sitta hemma och dricka kaffe i nattlinnet precis som nu. Men få BETAAALT.

Jag har varit väldigt tveksam till att ge mig in i mediasvängen seriöst eftersom den verkar bestå av så många uppblåsta arlsen. Välkammade trendiga prettopolitikproffs.
PRETTOPOLITIKPROFFS.
Som, för att liksom understryka hur mycket koll dem har använder sig av så krångliga ord som möjligt i en mening så att man måste stanna upp lite.
När jag pluggade folkis började jag använda ord som; Heteronormativ, repressiv, progressiv samt kändisunderliv....
Nä, den sista ljög jag om, men poängen är att det var väldigt lätt att känna sig smartare om man använder sådana ord istället för att säga "Vi måste göra någonting åt det här samhället som bara tycker att killar som gillar tjejer och tjejer som gillar killar är det enda rätta."

Dessutom är många sådana ord väldigt bra eftersom de är kortare och mer koncisa. Men jag undrar fortfarande vartifrån alla dessa ord kommer. Ordboken? Jo, naturligtvis. Men det är ändå inte ett språkbruk som anammas av alla.

Det är absolut inget som helst fel på mitt ordförråd. Det är jävligt stort. Jag är kort sagt, en jävel med ord. Men sådana ord är ganska tråkiga. Jag tyckte att både 'språkbruk' och 'anamma' som jag använde förut är rätt tråkiga ord.

Är "politikspråket" ett speciellt språk som man måste plugga in? MÅSTE man låta hemskt tråkig för att man diskuterar politik, media, kalsongmode? Nu känner jag ju faktiskt till flera som inte är ett dugg "tråkiga" i sitt språkbruk även fast dem pratar om sådant som slipsnissarna gör. Men kanske ni förstår lite vart jag vill komma.
Jag tror jag borde kontakta Fredrik Lindström och be honom dyka djupare ner i frågan.

Inga kommentarer: