onsdag 30 april 2008

Så var det sagt...

Det är mitt nya namn på Dagens Spya! Jag började tycka att det lät lite osofistikerat.
För nyinvigda så kan jag informera om att det är när jag har något alldeles särdeles elakt att säga om något som jag gått och stört mig på. Vilket jag för övrigt hävdar är sunt för det innebär att jag fortfarande tänker och känner i ett samhälle som vill robotisera oss och få oss att sluta se varann.
Jag ser ALLA. Inklusive idioterna och idiotin, vilket av någon underlig anledning är roligare att skriva om.

Idag handlar det om: Förortsskryt.
Det är nog det mest löjliga som finns.
VEM har den snyggaste bilen i carporten? Vem åker på semester oftast och då kommer det här som jag vill åt. Dem som lite laid back informerar grannen över häcken att dem ska åka till...att dem ska åka till...
att dem ska åka till MALLIS! *här faller jag ihop i en vrålande liten spasmhög*

Jo, det är ju så att det är ju inte mer määrkväärdigt för oss än en liten avstickare sådär på veckosluuuteeeet, det är ju som ett andra heeeeeeem, där på Maaalliiiis.

OM vi hittar på världens löjligaste namn på en sketen jävla försvenskad skitö som man kan ta sig till för en spottstyver så låter det som att vi har världens mest flådiga liv och liksom en personlig relation till något som inte är Sverige och det är ju oändligt mer glamouröst än säg en husvagnssemester. Lite wild and crazy sådär.
Fy faan så patetiskt.
Min granne brukade prata så, min farsa kom in garvande och berättade om "Malliiis"

Min familj är ju den som alltid haft den absolut skitfulaste bilen i carporten så jag kanske fick mig en nyttig distans till allt det där snacket ända från början. Men är det någons hjärta det värkt i för att vi alltid haft den fulaste bilen i carporten så är det mammas.
Lilla mamma tror nog att hon skulle dö lycklig om vi oxå kunnat skryta med att åka till Maaalliiiis och fräst iväg i vår nya VolvoV70. Den där guldgula, fula man kunde vinna i Bingolotto utav bara helvete för massa år sen. Jag minns den som en statusbil iallafall när jag växte upp. Fast min mamma har nog drömt om en annan, finare bil .Bara inte den fulaste.

Jag har ju fan de bästa Tykonminnena från när vi skulle åka till landet med vår bajsbruna Saab 99.
I baksätet: Terror, typ 8 bast med håret på ända.
I mitten (det var status att sitta i mitten) storasyster Emma, hormonstinn sjuttonåring och stackars mamma. Challeballe, fortfarande en liten bebis och så tre katter. Mamma Tussan som blev åksjuk och sket ner hela bilen . Hon åke med utan kattransport för den fick inte plats för vi hade så mycket packning i bilen. Ingen av ungarna syntes knappt där bak och så kattungarna. Fan var inte kattungarna med utan transport oxå? Ems, hjälp mig att minnas.
Skrik och skrän, slagsmål och bus i 20 mil i en sån bil. Vi fick stanna och städa bort kattbajset och jag är förundrad över att mamma inte förlorade förståndet där någonstans. Min starka, fina mamma.

Jag förstår att hon drömde om en fin bil. Inte den fulaste i carporten utan en där man fick plats och som glänste i solen.
Jag skulle inte byta bort minnena från de där hysteriska resorna till landet EVER. Sunes sommar kan slänga sig i väggen.
Eller när jag skulle "vädra min kudde" sm jag legat och svettats på i bilen och den åkte ut genom bilfönstret och pappa vägrade stanna elaka pappa och jag skreek och saknade min fina lilla kudde och dagen efter åkte vi tillbaka en lång bit och lyckades hitta min fina kudde där i riset.
När Challe spydde i bilbarnsstolen när vi preciiiis kommit fram. När man behövde kissa och befann sig på motorvä'gen och farsans för i heeelveteeeeee.

Kanske reagerar jag på Maalliiiis-folket eftersom det är så satans ytligt och ocharmigt och skittråkigt att sitta där i ett plan för en vecka på nån sketen överexploaterad strand när man kan åka i en kattnedbajsad, överfull bil med världens bästa mamma och en tjurig far ner till västgötaslätten.
För att det känns så jävla svagt att definiera sig själv med småskryt till grannarna och polera sin bil för att en ska glänsa lite extra. Farsan har alltid kört fula bilar för att han gillar att mecka med dem. Till mammas stora förtret.

Såå, Mallisfolket: Suck my dick!

Så var det sagt.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jamen ni hade ju Saab iallafall!
Vi hade Lada! Flera i rad! Härliga ryska bilar, med noll komfort och som man skämdes livet ur sig över när man var 13 år.
Vad jag önskade att vi hade en Saab då..

Men nu, som vuxen, tycker jag det är rätt skönt att inte ha växt upp i en familj med statusjakt. Att ha haft second-handkläder, åkt och fotvandrat och tältat på semestern, inte haft video och så de där fula bilarna. Nu kan jag uppskatta det. Inte för att jag brydde mig så jättemycket, förutom som tonåring då..

Anonym sa...

Hahaha, terre vad gött att börja dagen med asgarv ;)
Jag minns händelsen med kudden iallafall, och när Tussa sket ned bilen... ahahahahaha...
västgötaslätten är nu official my hometown, så se till att ta en resa ned hit illa kvickt, nu i vårsolen så vi kan dricka en bärs i kvällsolen på uteserveringarna :)