fredag 25 april 2008

En ung kvinna i en gammal kropp är som...

en gammal man med för höga tankar om sin...
Båda är helt patetiska och uteslutna.

Men likförbaskat stånkar jag och stönar jag när jag lägger mig och reser mig ur sängen. Detta på grund av ett entimmes medelpass. Jag tror verkligen att om det är såhär det ska kännas att bli gammal så tänker iallafall inte jag vara med särskilt länge. Jag tänker iallafall träna stenhårt.
Och dricka vin med lightläsk. BARA öl när Walle och jag lyssnar på irländsk folkmusik och dricker Innis& Gunn på balkongen.
På jobbet höll dem på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag delade md mig av mitt odlingsintresse. Det verkar som om jag är full av överraskningar. Som ett Kinderägg. Men jag föredrar formen av en svarvad ljusstake. (?)

Appropå män med höga tankar om sig själva så slog det mig igår när jag gick till jobbet. På andra sidan om övergångsstället stod det en grupp medelålders män i illasittande vårjackor och putiga magar. Med magen i vädret och händerna i fickorna skrockades det hejjvilt. Dem sände uppskattande blickar åt varenda tjej som gick förbi och såg ut att vara allmänt nöjda med livet. Som om de ägde livet.
Jag kan bara komma på en vettig förklaring till att män i många avseenden ser mycket sluskigare ut än kvinnor. Dem tror sig nämligen komma undan med det!
Hur i hela friden annars kan dem där lönnfeta karlarna med helikopterplatta ogenerat vissla när man går förbi, komma med usla raggningsknep och tro att det räcker med en öl i baren för att ha kammat hem högsta vinsten?

Överallt ser jag välklädda kvinnor. Kanske inte alltid med den stil och smak JAG anser mest fördelaktig utan blir bara medveten om att kvinnor lägger ner oändligt mycket mer effort. Vad gäller den yngre generationen är det ungefär lika på många sätt. Även fast unga tjejer definitivt har mer press på sig rent fysiskt och mentalt så är det viktigt att vara välklädd och ha en snygg frisyr och sola och dylikt.

Men den här medelålderskulan som männen bara TRIVS med och dessutom HÄVDAR sig med förbryllar mig. Det känns lite som en statuspryl. Blir den lite som en kanonkula männen kan ta ännu lite mer plats med? Visar den på en välbärgad, välgödd man med kolesterolvärdena på rätta stället?
Hur ofta riktar sig dieter och hälsofrågor direkt till män?
Lyckligtvis ploppar det upp fler hälsomedvetna män i media och det handlar inte om att ha snyggast biceps utan faktiskt om att må BRA! jag önskar bara att dessa lönnfeta karljävlar kunde sluta ta sig friheter och komma ner på jorden lite.

Jag delar här med mig av en liten diskussion jag "råkade" ha med en oförskämd kanonkuleman på krogen som tyckte att det var en väldigt fin ide att uttöva äganderättsprincipen på mig. Han gjorde ett gravt misstag. Jag kan nämligen inte hålla tyst.

Kanonkulan: DU var mig en läcker liten sak
Terror: Du är fet!
Kanonkulan: (skrockande) Ursäkta?
Terror: Ja, du är fet och ful och alldeles för gammal så du kan ta din buk och dra.

Här går jag därifrån.Hör honom ropa något om att jag minsann inte var någon modell jag heller och jag var jävligt stolt över att jag behandlade en översittarman precis som han förtjänade att bli behandlad. Det tråkiga är att jag antagligen blev bortförklarad som psykobitch(jag borde ju bli GLAD över "komplimangen") men jag föredrar det framför att spela med sådär. Tilläggas kan att jag var 19 år och förfriskad och att jag senare kommit på mig själv med att nästan vara hövlig tillbaka.
Det har jag slutat med. Numera sparkar jag tafsande män i röven. Det är alldeles sant.
Jag har en särskild strategi som går ut på att förnedra män som utövar maktprincipen på kvinnor genom att anse sig ha rätt till deras kroppar. Jag får dem att böja sig och happla två steg framåt. Mmm.

Ett tag nöp jag tillbaka hejjvilt. Så hårt jag kunde dessutom. Men fick mest flin tillbaka.

Ska ju såklart tillägga att om jag går ut så befinner jag mig vääldigt sällan på ställen där detta inträffar men jag har börjat fundera på det nu igen eftersom sommaren nalkas.
Och framför allt till er ännu yngre tjejer som läser det här. Det är nämligen små artonåringar dessa män vill åt allra helst.
SLÅ TILLBAKA. Med näven, med ord, med blickar, med sparkar. Vad som helst. Det är det mest förnedrande du kan utsätta mannen för. Han tar sig rätten för att han TROR sig ha rätten. Det ska ni ta ur honom.
Och åk för helvete aldrig svarttaxi. Aldrig vit taxi heller ensamma.

Ojs, nu måste ju jag duscha.

2 kommentarer:

H sa...

Det är rätt! Jag brukar också försöka att inte fnittra till svar när någon är äcklig. Däremot kan jag ta att en äldre man vill prata med mig och kanske tillägger något om hur jag ser ut. Men att bara komma fram för att säga något sliskigt bör inte uppmuntras!

Anonym sa...

Ja, alltså man brukar ju kunna känna ganska så direkt vad mannen i ifråga är ute efter. Men det beror ju lite på vart man befinner sig oxå. I krogsvängen är jag på krigsstigen skulle man kunna säga. :) Hugaligen.

Däremot sitter det en äcklig karl och stirrar på mig på fiket mittemot mitt jobb. Det gillas ICKE. Men jag får vackert stå ut. Usch. :P