torsdag 10 september 2009

Ni lurar mig inte.

Ni med era fejkade ideal.
Ni som ger tjejer som inte orkar hålla fortet ätstörningar.
Jag ger en kram till alla tjejer som tror att de inte duger. Som känner att de inte räcker till.
Jag håller om alla tjejer som tror att nakenhet är den enda vägen till acceptans
Jag håller flickors händer som inte kan sova.
Jag gråter för inlåsta flickor i lägenheter i förorter dit män kommer.
Jag sörjer för de som får en skev bild av vad närhet är och kan vara..

Hur kan industrin vara så stor? Vad är det vi inte förstår? Vad är det vi letar efter och vill ha?
Vart kommer skygglapparna ifrån?

Har män något sorts genetiskt fel? En missbildning? Varför blev det så att i en värld där männen tvingar till sig sex och där det är männen som har makten och kvinnan på grund av undergivelse och fattigdom tvingats sälja sin kropp är den som är mindre värd.
Horan, fnasket, skökan....

Varenda gång frågan lyfts, oavsett om det gäller kvinnomisshandel eller annan typ av människohandel så kommer det konstigt nog ALLTID en klick män farande med flaggan i topp och säger att det minsann inte är ALLA män som gör så. ALLA män slår inte sina fruar. ALLA män våldtar inte unga kidnappade flickor från öststaterna, ALLA killar passar inte på när tjejen är skitfull och har däckat på efterfesten och så vidare och så vidare tills jag vill strypa någon.
Det lustiga är att denna klick aldrig vill prata konstruktivt om vad man GÖR åt den andel män som GÖR detta. Och som vi bevisligen vet är rätt så jävla skitstor. Tillräckligt jävla stor för att i rakt nedstigande led påverka oss allihop på ett eller annat sätt och dessvärre alltid till det sämre.

Jag har diskuterat för och nackdelar med porr till förbannelse med många kloka människor med många kloka argument för och emot. Men det faktum kvarstår, att vi knullar inte på samma villkor. Det finns ingen jämställdhet och rättvisa inom porrindustrin. Visst det finns väl lite mindre, sötare produktioner där tjejen kanske inte är drogad till oigenkännlighet och visst finns det tjejer som väljer själva men vi snackar en så gravt låg jävla andel och det är inte balladen om den lyckliga horan som är roten till problemet.
Det är maktutövandet. Sanningen är att vi lever på 2000-talet och fortfarande är så vi så extremt primitiva att vi låter vågskålen väga mer åt andra hållet. Samma håll som alltid. Vilka väger tyngst? Vilka är störst? Vilka tjänar mest pengar på det?

Så länge vi inte knullar på lika villkor, så länge kvinnans njutning inte anses lika viktig, så länge snubbarna håller käften och nöjer sig med att skämta om det, så länge dem som lyfter problemet häcklas (och av en OUTGRUNDLIIIIG anledning oftast är kvinnor) tänker jag slåss med näbbar och klor.
Jag skulle vilja veta vad som skulle hända om det var tvärtom. Om det för en liten dag fick vara tvärtom. Stackars gorillor. Stackars stoora staarka killar.
Era fega små skitar.

3 kommentarer:

anna sa...

1. http://www.dirtydiaries.se/

2. Jag läste i ngn nyhetsnotis häromdagen om en kille som blivit våldtagen - efter att ha bråkat med några på krogen. Undra om det blir en sådan slags utveckling? Där killar också kommer att få leva under våldtäktshot i det offentliga rummet.

3. Jag tycker ärligt talat att det är helt jävla förbannat skitkonstigt att så otroligt mkt (nästan all) porr faktiskt går ut på den traditionella pisstråkiga, nej, äckliga grejen med mannen som aktiv - kvinnan som passiv. Kvinnan som motvillig, som ska lockas eller till och med övertygas med våld, hårda tag som alltid är riktade mot tjejen, orgasm reserverad för snubbarna osv osv, det måste ju finnas en marknad för folk som vill jerk off utan att tända på brudförnedring, eller??

Kabinettet sa...

Vilken Anna är det här?:)

Män lever också under jävligt hotade omständigheter där våld förekommer på ett mer offentligt, men också accepterat plan. Killar får "slåss om saken" och är många gånger de som själva väljer att starta ett slagsmål. jag säger inte att det är bättre på något sätt men där är ofta själva våldsutövandet mer jämlikt på det sättet att killen som blir slagen faktiskt kan försvara sig. Kanske till och med VILL slå tillbaka. Alla ordningsvakter är knappast till för att enbart kolla leg och det förekommer inte blodiga tjejbråk i alls samma utsträckning.
Jag tror att våldtäktsdebatten skulle vakna till liv och tas betydligt mer på allvar om männen började drabbas mer. Däremot är det ju ett solklart heterosexuellt maktutövande för att bibehålla övertaget genom rädsla. Blir sjukare ju mer man tänker på det.

Vad ville du säga med DD? Är inte överdrivet imponerad av den och förstår inte riktigt varför den just måste handla om porr. Varför allt måste handla om porr. Jävla porr. :)

jag tror det bettendet är indoktrinerat eftersom det är så porren alltid har sett ut. men jag har förhoppningar om förändring. om vi bara vågade kritisera mera. Om SNUBBAR vågade kritisera mera.

anna sa...

det är din anna :)

men jag tycker inte att det är porr som sådan som det är fel på, eller att man kan säga att all porr är dålig, då faller det så lätt över i ngt slags moraliserande konstigt radikalfeministiskt argument. idén om skildringar av erotik eller sex är ju i sig en ganska bra och funktionell idé, folk behöver kanske ngt att jerk off till. men tyvärr finns det ju inte så mkt bra porr att framhålla eller hylla - tyvärr... därför gillar jag dirty diaries som idé (har inte sett den), men bara ett försök att göra ngt annorlunda och med en feministisk prägel! tror inte att man tjänar på att kritisera "porr", men däremot majoriteten av mainstreamporrens innehåll, att verkligen titta på vad fan det är som händer i den - egentligen och vad det är för bilder och idéer den så ofta innehåller.

och att kritisera är ju en start, men att verkligen skapa och göra ngt som innebär en förändring känns ännu större, så jag hoppas på fler feministporrprojekt! (vad nu feministisk porr ska/kan innebära, men bara andra försök att göra ngt annat än mainstreamporr)!

vad ska du göra i helgen? tor har fest här i huset ikv, ska dit, ring om du är sugen! puss