fredag 16 maj 2008

En näve frukt, och hundra öl...

Kanske inte den bäste combon. Fast så överdriver jag ju också helt hysteriskt.
Undrar när jag drack min hundrade öl. Borde det ha firats? TACK- kära lilla öl för att just DU hamnade i min mage och gjorde de övriga 99 sällskap. TACK!

Jag undrar varför det är okej att vara fet och ful och otrevlig, obefintligt serviceinriktad, tjurigt avlagd med överlag jävligt kass inställning inom offentliga serviceyrken men TOTALT förbjudet att till exempel ha rosa hår, eller skymta en liten tatuering?

Fler och fler företag skryter med sin kulturella mångfald men fastnar vid det faktum att dem anställt EN afrikan eller EN kvinna men det är fortfarande allt utom okej att skymta konst på huden. Jag tycker det är ganska så faschinerande. Om modet är rockigt då kan håret få vara rufsigt. Kanske. Lite.
Vad är vi så rädda för?
VAD är det som är så provocerande?
Jag ser människor ta omvägar runt några av de snällaste människor jag känner.
VARFÖR?
VARFÖR är det okej att vara 45 år och man och överviktig och illaluktande och brölig och helvete men tvingas gömma sin kropp och sina val?

Är det rasism? Kulturmobb? Gamla sunkiga fördomar osm ligger och skaver utan någon ordentlig substans. "Tatueringar härstammar från fängelset"
NEJ , det gör dem inte.

Om jag tycker att tanten fram för mig i icakön har förbannat ful frisyr som härstammar från 80-talet går väl inte jag omvägar och ställer mig i en annan kö. Även fast frillan måste sitta på en som uppenbarligen är från vettet.
Man skulle hur som haver kunna ta det hur långt som helst och ÄNDÅ inte finna någon substans i det hela!

Du får alltså inte visa dig i något som kan anses "upprörande" eller "provocerande" eller "skrämmande"
FÖR VEM?
Greta Svensson som ändå klagar på att ostmackan trillade ner på golvet MED SMÖRET NEDÅT i morse för vem som än orkar lyssna.

Vi stoltserar med kulturer från hela världen, är stolta över att känna någon från en annan kontinent. Vi är stolta över vår "frigjordhet"
Men glömmer som vanligt, det som vi har rakt framför näsan.

Inga kommentarer: