fredag 22 februari 2008

Framtidshopp?

Heja tjejer! Här går det att hämta kraft och framtidshopp.

Har ni läst Bitterfittan? ALLA borde läsa den! Den borde vara kurslitteratur!
Varför ska man behöva SÖKA sig till jämställdhetsfrågor?

På gymnasiet fanns en speciell "feministgrupp" som hade möte klockan 15 på torsdagar. EFTER skolan.
Gruppen bestod av svarthåriga poptjejer som på något sätt alltid kändes mer upplysta och inneslutna i sin cirkel än vi andra. (Jag hade blonderat hår och stora tuttar och pluggade samhäll/media...)

PÅ monitorn i skolan informerades det om mötet men dörren var liksom alltid stängd och jag vågade aldrig gå in.
NU, massa år efteråt så slås jag av det ibland. Att så många tjejer grupperade sig MOT andra tjejer redan i skolan. Borde inte dessa tjejer kutat omkring i klassrummen och med höga röster sagt att NU ska vi snacka om något som är VIKTIGT men vi gör det efter skolan eftersom vi inte får utrymme på lektionerna. Kom hit!! Vi bjuder på saft och bullar och snackar om varför män slår kvinnor, varför det är viktigt att vi brudar håller ihop, varför vi inte ska bry oss om att döma varandra som "fjollorna i samhällsklasserna" eller "popsnörena i mediaklasserna" utan se oss för vad vi är! BRUDAR som ska hålla ihop!
Vi ska tillsammans slåss emot alla jävla idiotkillar som skriker saker efter en i korridorerna!!

Jag kunde inte ta ett steg i skolan utan att någon skrek något efter mig eller visslade. Fram tills jag färgade håret tillbaka till mina naturliga hårfärg. Mörkbrunt.
Då blev det knäpptyst!

Det jag vill komma till är att det börjas så tidigt och vi lär oss alltid inte att ifrågasätta förrän flera år efteråt. Om vi ens gör det!
När vi kommit ut ur det som är svårt. Eller det som slukat oss inifrån. Skolväsendet eller arbetsplatser är ofta även det ett destruktivt förhållande som tär på själen och formar en till något man inte vill vara! För att orka.

MER feminism i skolan! Med öppna dörrar! I alla klassrum! Vilket jäävla forum för att förändra egentligen!
Där är ju alla på en gång! :)

Kanske kan vi göra tjejerna starkare!
Kanske kan vi få killarna att förstå att vardagsförtrycket är en förlegad idioti!

Inga kommentarer: