onsdag 6 februari 2008

Att bli vuxen...

..gör en bajsnödig.
Därför har jag tänkt att försöka hoppa över den biten.
Alltså vuxen-biten.

Att tjäna pengar, studera och vilja lära sig saker gör en inte till vuxen, det gör en till nyfiken.
Att tjäna pengar är för att ens ungar ska kunna ha det gött och för att man ska kunna äta god mat och sånt. Men framförallt för att kunna resa.
Och för att ens ungar ska få ha det gött.
Jag vill ha 14 stycken.
Eller kanske tre.

Ändå läggs det mesta av det man tjänar in på alkohol och roliga kläder.
Men om det gör mig glad, så kanske det också är bra? För pengar kommer det ju in mer hela tiden. Det är ju inte så fasligt noga.

Det farliga är att man riskerar att anpassa sin konsumtion efter sin inkomst. Ju mer man tjänar, desto mer skuldsatt blir man för man skaffar större hus, finare bil, nyare möbler, lånar till TV lånar till allt.
Vi är så jäävla lurade!
Innan man vet ordet av vrider man händerna varje månad TROTS att man tjänar skitbra, bara för att ha råd med alla SAKER.
Jag tycker att det borde räknas som ett beroende.
Precis som spelberoende, eller alkoholmissbruk.
Men så länge det gynnar företagen och inte ligger medvetslöst i parken och kostar pengar får det hållas.

Det är läskigt att starka krafter i politiken vill ha sagt att så länge marknaden får råda så styrs politiken av sig självt. För det har slutat handla om människor för länge sen.
Demokrati handlar inte längre om det fria ordet utan om rätten att få handla så mycket man vill. Eller kanske det fria ordet att få SÄGA att alla ska få handla vad dem vill. Och då menar jag i hela världen i alla länder, mellan alla länder när vi sträcker ut våra jävla klor och bara tar, tar och tar tills det inte finns något mer och sedan har mage att säga att vi HJÄLPER tredje världen genom att lägga vantarna på deras resurser.
Genom att ge befolkningen arbete.
Sen det faktum att befolkningen inte vill ha oss där om dem inte är alldeles tvungna för att deras barn svälter och har slutat förlita sig på sina egna korrupta politiker är en annan sak.
Då kommer slipsklädda väst med sin kappsäck full med gullpengar och delar med sig av en liten peng men låter andra slita och bär sedan sin tunga kappsäck därifrån och hem till sig igen.

Nu har jag tappat förmågan att göra mig förstådd så jag slutar nu.
Det är skulle ju handla om att inte bli vuxen ja.
Och att inte handla ihjäl sig och att inte lägga status på hur mycket pengar man har.
Jag skiter i om någon är ekonomiskt oberoende och jag tror inte det är något jag strävar efter själv heller.
Jag tror det medför nonchalans och jävelskap. Titta bara på alla rika.

Idag ska jag få äta hembakade semlor.
Jaaa!


Sen ska jag skriva om en rolig sak.
Hejdå.

3 kommentarer:

Maria sa...

Helt rätt! Alltihop!

Jag har faktiskt aldrig brytt mig så mycket om pengar.
Ok, man måste ha mat och kläder och tak över huvudet.

Jag har dessutom under en period i mitt liv levt på byteshandel. Jag försöjde mig själv och tre hästar på det viset.
Det går, och det tycker jag är rätt kul!

Jag håller på litegrann så fortfarande.
Jag vill träna min hund för en hundtränare. Hundtränarens man vill lära sig baka. Byta kurser med varann!

På det här viset har jag fått flygbiljetter, ridlektioner till min dotter etc.
Fast det kanske inte betalar hyran, men gick man in för det så..

Vill du höra mig spela piano? Kolla bloggen!

Anonym sa...

åh, vad skönt med lite vredesutbrott, jag vill bry mej mer om saker. känner mej så avstängd och passiv. men nu har jag tänkt att du och jag ska hänga på jenny och peppa inför european social forum och åka på det i malmö i sommar, frida, en annan asshysst tjej är pepp också och jag tror det kan bli grymt och roligt! what do you say baby?

Anonym sa...

I SAY YEEEEEEEEES. :)