torsdag 31 januari 2008

Värk

Jag har ont i min tand.
Jag lipade som en idiot i morse över orättvisan i att man ska behöva känna sig som ett jävla socialfall för att man inte har råd att hosta upp 1000 spänn på en gång innan man ens vet vad som är fel på tanden. Alltså att om dem lagar den så kan dem ju säga att det kostar massa pengar och då har man fan inget val.

Jag lipade över att man ska skämmas över att man skäms över att känna sig som ett "socialfall"
Att det ska ligga en sån skam över en för att det itne tas någon jävla hänsyn till ens inkomst om en tand går sönder. Det kostar lika mycket för en knös som för en Svensson. Hur jävla orättvist är inte det.
Vissa företag får asbra tandvårdshjälp för sina anställda. Andra inget alls.
Folk som redan tjänar skitbra och mycket väl har råd med en tusing för ett hål får i stort sett gratis tandvård medan hon som inte har någon inkomst alls förrän nästa månad kanske måste hosta upp 1500 för att slippa ha ont.
Eller se fram emot en rotfyllning som kommer ta ungefär 1400 i månaden fram tills skiten är färdigt.

Och visst. Om man slutar vara ung och lever på pasta så går det säkert. Om man försakar allt som är trevligt. Vilket för mig innefattar några glas vin per helg och högst tre öl på krogen.

Man kan ju tänka att det inte är alltför ofta man måste gå till tandläkaren. Men jag har behövt dra ut en för inte så länge sedan och då upptäcktes ett fulinghål på den andra tanden som varit gömd men det hade jag inte alls råd med att ordna då. Anledningen till att jag behövde dra ut den var för att när tanden blev skadad hade jag under inga omständigheter råd att laga den för jag lade undan varenda jävla studentkrona till min långa studieresa.
Prioriteringar...
Lätt för en tät person som inte behöver försaka något att jiddra om "prioriteringar"
För en svensson är det pest eller kolera.

Dessutom fanns det ingen tid för mig idag och imorgon ska jag jobba och då kan jag inte vara svullen.

Vi får se om regeringens beslut BILLIGARE TANDVÅRD ÅT FOLKET kommer gynna mig.
Det är det första vettiga jag hört från den här regeringen.
Mycket bra. Jag kanske ska hålla ut till Juli?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var med asgrinig över min ekonomiska situation igår, så jag vet hur du känner dig! It sucks! Lika fattig nu som man var en vecka innan lön typ. /Helena

Anonym sa...

Eller hur!
EN rolig jävla kväll då man släpper loss lite och då ska man fan få lida i typ 100 dagar. Jag blir så tröööött.