onsdag 12 mars 2008

Bråda dagar i kabinettet.

Jaa, det kan man verkligen säga.
Som en vind som blåser alldeles för hårt tills allt är borta känns det.
Att åldras.

Samtidigt känns det så jävla coolt att man kan skuldsätta sig till glamour.
Min 21kvm stora takterass kommer vara ett place där det odlas mängder med rosor och där det finns en barhörna och ett soldäck och en lounge.
That´s fuckin glamour.
Det är lite ironiskt eftersom jag svär mer än en borstbindare, röker och dricker öl och vägrar schlager.
Men jag tror inte på teater.
Men gillar spritfylld vattenmelon (love Linda för tipset)

Ironiskt då jag älskar bubbligt bubbel, bjuda på plockmat och lyssna på rock hårdare än din mammas stärkta sloggitrosor.

Ironiskt då jag vill raka skallen, låta håret virvla i glammiga lockar, glittra i klänning och skrika KUKEN på Roskildefestivalen!

Gör det mig mångsidig?
Eller bara schizofren?

Eller är det kanske bara så att jag älskar livet. Älskar saker som gör att vi ler. Älskar att tillåta mig själv att tillåta mig själv att tillåta mig själv.

Jag begränsar mig möjligtvis till Charlotte Perellis patetiska attack-bantning och det faktum att folk som gillar vissa saker glömmer att le för dem förstår inte att dem inte måste gilla vissa saker för att vara lyckliga.
Hänger ni med?

Jag bojkottar Schalgern som folkfest, men tycker att Björn Gustavsson är skapligt rolig men inte skitrolig. Jag är inget Facebook-fan...av honom alltså. Men jag har en, det ska väl i ärlighetens namn erkännas.
Jag tycker det är roligare när min vän Oscar ger mig en kram och säger något roligt för då känner jag att jag finns. Eller någon annan av mina vänner.

Varför ser vi människor som inte ser oss men glömmer bort dem som står bredvid?
Charlotte Perelli skiter i att du tycker att hennes klänning är fin för det enda hon bryr sig om är att få synas men vem ser hon?

Varför vill vi höra att vi är smala men glömmer bort att säga att någons ögonfärg är vacker eller att någons skratt smittar eller att någons händer är lena?
Varför dreglar vi över skådespelare med dyra kläder och plast och struntar i att tala om för vår vän att hon gjorde sig alldeles extra fin i soffan idag...

Jag gråter över sådant ibland för jag tycker att vi har glömt vilka vi är. Och vilka vi kan vara.
Jag ser ingen som inte ser mig.
Perelli, suck my ass.
En anorektisk tonårsflicka stirrar in i en fyrkantig skärm där hon möts av ett leende, glittrande, faboulöst ansikte. Vad tittar kvinnan på tv.n på?
Ett svart hål.
Inte dig.

SORGLIGT!

Som en spegel i lustiga huset. Som en svart skogstjärn utan botten.

Sånt får mig att vilja locka håret, raka skallen, kröka öl tills jag spyr, sitta med benen i kors på ett soldäck.
Varför?
För jag är inte något av något.
Utan lite av allt.
Och jävlar vad jag har roligt!

9 kommentarer:

Maria sa...

"Varför ser vi människor som inte ser oss men glömmer bort dem som står bredvid?"

Fy fan vad du är bra! Precis så är det ju!
Kraaam!

Anonym sa...

Aaw så fint skrivet! Det där med att lämna komplimanger till folk är du väldigt bra på Tessan, och tack för det, för det värmer!
Puss vännen! / Lisa

Anonym sa...

oh, long time no see, Maria!
Hur mår du? :)

Ja, det känns som att det är så. Faktiskt.

Anonym sa...

Jag har universums snyggaste kompisar. Alldeles på riktigt! INte på nån skärm. Därför upplyser jag dem om det. Så ofta jag kan. För då blir man glad. :)
Puss Lisafisa. :)

Maria sa...

Jag mår rätt bra. Gör för mycket olika grejer samtidigt, bara, och känner mig rörig och dum i huvudet..

Hur mår du då?

Anonym sa...

Ja fasen, blir det någon bakbok? Jag vill ha ett signerat ex! :)

Joodå, det är mycket på jobbet. Man vänjer sig aldrig vid otrevliga damer. Men det är mycketsnällt folk oxå så det är lugnt. :)

Maria sa...

Jodå, det bli bakbok, har bara haft en liten skrivsvacka en stund. Jag är bara så jääävla trött, min infektion i lymfkörteln växer igen och den ska opereras bort. Sen ska jag väl kunna bli pigg igen?!?
Har kök och fotograf klara och de står i startgroparna och väntar på att jag ska skriva klart...

Det måste vara asjobbigt att le mot de där sur-tanterna. Kunden har alltid rätt..

M sa...

Hej jag hittade din blogg via Unni Drougges.
Ville bara säga att det här fastnade i mig:
"Charlotte Perelli skiter i att du tycker att hennes klänning är fin för det enda hon bryr sig om är att få synas men vem ser hon?"

Det är så tomt det där med melodifestivalen. Människor som tittar, de som medverkar, låtarna.. ja allting är så tomt. Jag mår lite illa av det.
Det är så viktigt att se varandra! Jag håller med dig.

:) Mvh M

Anonym sa...

du är klok som en bok! och snygg!